• Silje Victoria

    2

    Svar p sprsmlene - vekttap, lavkarbo etc

    Heidere!

    Vet jeg sa jeg skulle svare p fredag, men har ikke vrt hjemme mer en i 5 min, fr n. S det beklager jeg, men n har jeg svart skikkelig p alle sprsmlene, prvd f med det viktigste av det dere sprr om.

    Hvordan en typisk dag ser ut nr det kommer til mat, hverdag vs helg?
    Svar: Har for tiden hatt litt problemer med at jeg er kvalm s har ikke spist s mye i det siste. Kan begynne med si at jeg ikke har noen cheat-meals og er veldig streng med meg selv. Spiser bare de tingene jeg har lv til holder meg vekke fra alt annet. S hverdag vs helg er ingen forskjell p, jeg er ute drikker i helgene av og til, men da holder jeg meg ogs kun til de tingene jeg fr lov til drikke og selvom det frister med en stor hamburger eller bakt potet p lrdagsnatta blir det som regel cheeseburger uten brd eller plse uten brd hvis jeg m ha noe mat. P en vanelig dag starter jeg som regel dagen med en god FROKOST: 1 kopp kaffe, 2stekt/kokt egg, bacon, tomat og agurk..Noen ganger nyter jeg tyrkisk youghurt med litt stevia(sukkererstatning)Tips: Pleier skjre en stor skive rd paprika og smre en osteskive med smr bruke paprikaen som "brd" , gaaalgodt!

    LUNSJ: som regel rester fra dagen fr, enten en tacosalat eller biff og grnsaker f.eks. er veldig glad i kjtt og ikke like glad i fisk s gr mye i kjttdeig eller biff/lvbiff/biffstrimler, grillet kylling osv... Tips: Pleier ogs ha litt salatblader, 1 boks makrell i tomat og cottage cheese, sinnsykt godt faktisk!
    MIDDAG: til middag gr det jo i akkuratt det samme som lunsjen. salater av forskjellige slag, kjtt grnnsaker, Tips: jeg bruker ogs endel cottage cheese isteden for potet, pasta eller ris, selvom den er kald da.
    KVELDS: spiser som regel ikke kvelds men av og til hender det jo, da er det vanligvis 1-2 lavkarbo knekkebrd med kjttplegg eller ost.

    Utenom maten passer jeg p drikke RIKELIG med vann gjennom hele dagen. Nyter ogs kaffe et par ganger om dagen. I helgene drikker jeg kun hvitvin og sprit uten tillsatt smak, og blander det med funlight ( jordbr og kiwi er fortiden en favoritt hos meg ) + vann, faktisk veldig godt.

    Ting jeg holder meg vekke fra uansett er: ris, pasta, brd/knekkebrd(utenom hvis det er lavkarbo), potet, alle typer frukt og br, alle grnnsaker som vokser under bakken, godis/chips/snacks/kaker sklart, juice og andre lignene ting som sjokomelk, iste osv.

    Jasmin: Kem e best, Jasmin eller Jasmin?
    Svar: M nok lande p Jasmin nr 1..vanskelig valg men det mtte tas.

    Hvor ofte trener du?
    Svar:Jeg prver trene hver eneste dag, men noen dager stenger senteret fr jeg er ferdig p jobb, og jeg presterer mye bedre p kveldtid en p en morgentrening.

    Hva er ditt nvrende ml innenfor trening?
    Svar:Mitt nvrende ml innenfor treningen er frst fremt n idealvekten min. Samtidig med dette trener jeg mye styrke fordi jeg vil fortsette med fitness ol. etter jeg har ndd mitt nvrende ml.




    Kva diett gr du p? Kan du fortelle litt om den, koss den funke, kva den gr ut p etc? For dei som ikkje har peiling, men kanskje ha lyst og begynna ogs.
    Svar: Jeg gr p lavkarbo diett, lchf/LowCarbHighFat. Det gr ut p at jeg spiser minst mulig karbo som jeg klarer, s jeg holder meg alltid under 20g karbo til dagen. Det er ogs viktig minimere inntaket av sukker og stivelse( pasta, brd, ris etc ).Jeg slepper g rundt sulten slik som du m i mange andre strenge dietter. Jeg kan spise masse god mat, s ofte jeg vil egentlig. Men jeg holder meg til faste mltid om dagen, s jeg ikke fr en vane av smspise hele tiden. Spiser heller ikke noe etter middag, for jeg vil heller ikke f en vane av spise nattmat. Litt av grunnen til at jeg ikke gjr det, er fordi jeg ikke skal g p lavkarbo for alltid, kun til jeg har komt meg ned til idealvekten min. Nr jeg da switcher over til en annen "spisemte" med mindre kacl vil ikke det ha samme effekt som p lavkarbo om jeg spiser masse hele tiden. Ikke p meg hertfall. S jeg lager noen sunne vaner som jeg kan bruke nr jeg er ferdig med lavkarboen.

    Mange som gr p lavkarbo mler om de er i ketose, noe som jeg ikke har satt meg noe inn i, i og med at jeg uansett gr ned i vekt og det er egentlig det eneste jeg bryr meg om. Lavkarbo er en veldig lett diett g p selvom jeg er sinnsykt streng med meg selv. Det er s utrolig masse god mat jeg kan spise selvom jeg ikke fr pasta/ris/potet/brd som tilbehr. Det er faktisk ikke noe jeg M ha, det merker du fort etter du har begynt. Sklart har jeg lyst p en saftig pizza eller skikkelig pastacarbonara en gang i blant! Men jeg vil heller droppe den maten og f en fabulous body til sommeren enn gomle i meg mat jeg ikke burde ha, nyte det i 30 minutter mens jeg spiser det, og fle meg drit i 1 uke etter. Da velger jeg heller fle meg som wonderwoman som holder ut og er dritfornyd med seg selv fordi jeg klarer st over fristelsene som kommer i rekke rad, hver eneste dag.

    Mange tror at alt blir s begrenset nr du gr p lavkarbo men det blir du ikke, jeg har blitt med veninndene mine p Egon og Burgerking (cheeseburger uten brd) eller kjrt innom "tasta takeaway" for bakrusmat p sndagene flere ganger. De fleste kinaresturanger har salat, s bare be om ekstra grnnsaker og salat isteden for ris. Det er bare sprre om det samme p restauranter. Utrolig godt uansett. Biffsnadder + salat og hvitlksdressing p Egon = magisk!

    Lavkarbo er ikke for alle, jeg fikk det anbefalt av min personelige trener etter vi hadde tatt en body mass veiing og snakket godt om hva jeg vil n og hva jeg vil gjre etter vekttapet etc, vet noen sprr legen sin fst, fordi det er en ganske hard diett for mange. Det er ikke srlig bra, for blodtrykket tror jeg, eldre mennesker burde ikke g p lavkarbo f.eks. Det er ogs derfor jeg skal bytte over til en livsstil med lite kalorier isteden for karbo etter jeg har gtt ned til idealvekten min.

    Kva pleie du ete/handle av matvarer?
    Svar: Noe jeg som regel alltid har i kjleskapet og bruker omtrent hver dag er: ekte smr, kremflte, egg, bacon, kjtt( kylling, svin, kjttdeig, biff osv), fisk - makrell i tomat( jeg liker kun laks eller rret - rkt, stekt eller r ), ost, tyrkisk youghurt, klrabi, brokkoli/blomkl/hodekl/salat, avocado, ekte majones, dressing, tomater, paprika og andre grnnsaker som vokser over bakken. Spiser ogs Atkins barene du fr kjpt i butikken av og til, men pleier ta de som en lusj p lrdager f.eks som "godis"


    // biffstrimler med lk og soppsaus + klrabi frittes og salat

    Kva trene du og kor mykje av det?
    Svar: Jeg trener bde styrke, kondisjon og utholdenhetstrening. Jeg deler opp treningen til de forskjellige musklene. F.eks slik: Mandag: ben + mage/rygg Tirsdag: kondisjon + mage/rygg Onsdag: overkropp/armer + mage/rygg Torsdag: ben + kondisjon Fredag: fri Lrdag: fri/armer Sndag: mage/rygg+kondisjon. Jeg som jeg skrev i et svar lenger oppe er det jo ikke alltid jeg fr til g p trening. Men s lenge jeg er spass streng med dietten er det ikke krise for vektnedgangen min om jeg str over treningen en gang i blant. Prve jo s godt jeg kan, for det er kjipt g ned i vektene nr du trener styrke isteden for opp. Var vekke fra trening i litt under 2 uker og merket at det gjorde en STOR forskjell, plutselig var alt sinnsykt mye tyngre vanskeligere en sist. Jeg prver f inn trening minst 5 dager i uken og har klart det ganske greit fram til n. Noen uker er bedre enn andre men jeg kan ikke vre helt perfekt, det er ingen.

    Fikk ogs en mail idag fra ei som lurte litt p hvordan jeg har klart dette s legger ut det hun spurte om ogs.Hun har spurt om endel av det samme som dere andre s tar bare med noe av sprsmlene.

    Hvor ofte spiser du godis en gang i uka, eller fler?
    Svar: Jeg spiser aldri godis. Har valgt, som sakt, vre veldig streng med meg selv, s frukt er ikke tillatt i min diett en gang, fordi det er for mye sukker/fruktsukker.

    Spiser du sunt til en hver tid?
    Svar: Ja det mener jeg at jeg gjr. Spiser hvertfall kun det jeg skal til en hver tid s ja. En natt etter byen glemte jeg meg helt ut og tok en bit i en rullekebab med brdet rundt og fikk sinnsykt drlig samvittighet, tok en chips p narshspiel en gang ogs men har ikke gjort det igjen heller. Snne smting delegger sikkert ikke, men jeg velger heller vre helt vekke fra ting som jeg burde holde meg vekke fra enn ha litt hver helg, da blir det bare til litt n og da og til slutt er jeg tilbake til der jeg begynte.

    Hper dette hjalp dere, og er det noe mer dere lurer p er det bare sprre.

    Vi blogges

    4

    Sprsmlsrunde ( diett, vekttap, trening f.eks )

    Hei ste dere!

    N setter jeg opp en sprsmlsrunde,syns det var p tide ettersom jeg har begynt f endel sprsml om trening, kosthold og hva jeg har gjort/gjr for g ned i vekt. Jeg er bare glad for kunne hjelpe dere med deres fremgang og andre ting dere lurer p. Dere kan sprre om alt, f.eks; innkjp dere lurer p hvor er fra, hvilken sminke jeg bruker, hva jeg trener, hva jeg spiser osv.




    Fyr ls, ingen sprsml er dumme :)

    Vi blogges

    Les mer i arkivet Juli 2014 Juni 2014 Mai 2014
    Silje Victoria

    19 r, fra Stavanger. Blogger om mote, hverdag, frisrfag og mine oppleverser + tips ang. min livsstilsendring; vekttap, trening og kosthold. Kontakt p siljevictoria@me.com

    Follow on Bloglovin
    Instagram


    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    Lenker

    Bloggdesign

    Bloggdesign fra RRH Webdesign
    hits