• Silje Victoria

    2

    Svar på spørsmålene - vekttap, lavkarbo etc

    Heidere!

    Vet jeg sa jeg skulle svare på fredag, men har ikke vært hjemme mer en i 5 min, før nå. Så det beklager jeg, men nå  har jeg svart skikkelig på alle spørsmålene, å prøvd å få med det viktigste av det dere spørr om.

     

    Hvordan en typisk dag ser ut når det kommer til mat, hverdag vs helg?
    Svar: Har for tiden hatt litt problemer med at jeg er kvalm så har ikke spist så mye i det siste. Kan begynne med å si at jeg ikke har noen cheat-meals og er veldig streng med meg selv. Spiser bare de tingene jeg har låv til å holder meg vekke fra alt annet. Så hverdag vs helg er ingen forskjell på, jeg er ute å drikker i helgene av og til, men da holder jeg meg også kun til de tingene jeg får lov til å drikke og selvom det frister med en stor hamburger eller bakt potet på lørdagsnatta blir det som regel cheeseburger uten brød eller pølse uten brød hvis jeg må ha noe mat. På en vanelig dag starter jeg som regel dagen med en god FROKOST: 1 kopp kaffe, 2stekt/kokt egg, bacon, tomat og agurk..Noen ganger nyter jeg tyrkisk youghurt med litt stevia(sukkererstatning) Tips: Pleier å skjære en stor skive rød paprika og smøre en osteskive med smør å bruke paprikaen som "brød" , gaaalgodt! 

    LUNSJ: som regel rester fra dagen før, enten en tacosalat eller biff og grønsaker f.eks. er veldig glad i kjøtt og ikke like glad i fisk så går mye i kjøttdeig eller biff/løvbiff/biffstrimler, grillet kylling osv... Tips: Pleier også å ha litt salatblader, 1 boks makrell i tomat og cottage cheese, sinnsykt godt faktisk!
    MIDDAG: til middag går det jo i akkuratt det samme som lunsjen. salater av forskjellige slag, kjøtt å grønnsaker, Tips: jeg bruker også endel cottage cheese isteden for potet, pasta eller ris, selvom den er kald da.
    KVELDS: spiser som regel ikke kvelds men av og til hender det jo, da er det vanligvis 1-2 lavkarbo knekkebrød med kjøttpålegg eller ost.

    Utenom maten passer jeg på å drikke RIKELIG med vann gjennom hele dagen. Nyter også kaffe et par ganger om dagen. I helgene drikker jeg kun hvitvin og sprit uten tillsatt smak, og blander det med funlight ( jordbær og kiwi er fortiden en favoritt hos meg ) + vann, faktisk veldig godt. 

    Ting jeg holder meg vekke fra uansett er: ris, pasta, brød/knekkebrød(utenom hvis det er lavkarbo), potet, alle typer frukt og bær, alle grønnsaker som vokser under bakken, godis/chips/snacks/kaker såklart, juice og andre lignene ting som sjokomelk, iste osv.

     

    Jasmin: Kem e best, Jasmin eller Jasmin?
    Svar: Må nok lande på Jasmin nr 1..vanskelig valg men det måtte tas.

    Hvor ofte trener du?
    Svar: Jeg prøver å trene hver eneste dag, men noen dager stenger senteret før jeg er ferdig på jobb, og jeg presterer mye bedre på kveldtid en på en morgentrening.

    Hva er ditt nåværende mål innenfor trening? 
    Svar: Mitt nåværende mål innenfor treningen er først å fremt å nå idealvekten min. Samtidig med dette trener jeg mye styrke fordi jeg vil fortsette med fitness ol. etter jeg har nådd mitt nåværende mål.




    Kva diett går du på? Kan du fortelle litt om den, koss den funke, kva den går ut på etc? For dei som ikkje har peiling, men kanskje ha lyst og begynna også. 
    Svar: Jeg går på lavkarbo diett, lchf/LowCarbHighFat. Det går ut på at jeg spiser minst mulig karbo som jeg klarer, så jeg holder meg alltid under 20g karbo til dagen. Det er også viktig å minimere inntaket av sukker og stivelse( pasta, brød, ris etc ). Jeg slepper å gå rundt sulten slik som du må i mange andre strenge dietter. Jeg kan spise masse god mat, så ofte jeg vil egentlig. Men jeg holder meg til faste måltid om dagen, så jeg ikke får en vane av å småspise hele tiden. Spiser heller ikke noe etter middag, for jeg vil heller ikke få en vane av å spise nattmat. Litt av grunnen til at jeg ikke gjør det, er fordi jeg ikke skal gå på lavkarbo for alltid, kun til jeg har komt meg ned til idealvekten min. Når jeg da switcher over til en annen "spisemåte" med mindre kacl vil ikke det ha samme effekt som på lavkarbo om jeg spiser masse hele tiden. Ikke på meg hertfall. Så jeg lager noen sunne vaner som jeg kan bruke når jeg er ferdig med lavkarboen.

    Mange som går på lavkarbo måler om de er i ketose, noe som jeg ikke har satt meg noe inn i, i og med at jeg uansett går ned i vekt og det er egentlig det eneste jeg bryr meg om. Lavkarbo er en veldig lett diett å gå på selvom jeg er sinnsykt streng med meg selv. Det er så utrolig masse god mat jeg kan spise selvom jeg ikke får pasta/ris/potet/brød som tilbehør. Det er faktisk ikke noe jeg MÅ ha, å det merker du fort etter du har begynt. Såklart har jeg lyst på en saftig pizza eller skikkelig pastacarbonara en gang i blant! Men jeg vil heller droppe den maten og få en fabulous body til sommeren enn å gomle i meg mat jeg ikke burde ha, nyte det i 30 minutter mens jeg spiser det, og føle meg drit i 1 uke etter. Da velger jeg heller å  føle meg som wonderwoman som holder ut og er dritfornøyd med seg selv fordi jeg klarer å stå over fristelsene som kommer i rekke å rad, hver eneste dag. 

    Mange tror at alt blir så begrenset når du går på lavkarbo men det blir du ikke, jeg har blitt med veninndene mine på Egon og Burgerking (cheeseburger uten brød) eller kjørt innom "tasta takeaway" for bakrusmat på søndagene flere ganger. De fleste kinaresturanger har salat, så bare å be om ekstra grønnsaker og salat isteden for ris. Det er bare å spørre om det samme på restauranter. Utrolig godt uansett. Biffsnadder + salat og hvitløksdressing på Egon = magisk!

    Lavkarbo er ikke for alle, jeg fikk det anbefalt av min personelige trener etter vi hadde tatt en body mass veiing og snakket godt om hva jeg vil nå og hva jeg vil gjøre etter vekttapet etc, vet noen spørr legen sin føst, fordi det er en ganske hard diett for mange. Det er ikke særlig bra, for blodtrykket tror jeg, eldre mennesker burde ikke gå på lavkarbo f.eks. Det er også derfor jeg skal bytte over til en livsstil med lite kalorier isteden for karbo etter jeg har gått ned til idealvekten min.

    Kva pleie du å ete/handle av matvarer?
    Svar: Noe jeg som regel alltid har i kjøleskapet og bruker omtrent hver dag er: ekte smør, kremfløte, egg, bacon, kjøtt( kylling, svin, kjøttdeig, biff osv), fisk - makrell i tomat( jeg liker kun laks eller ørret - røkt, stekt eller rå ), ost, tyrkisk youghurt, kålrabi, brokkoli/blomkål/hodekål/salat, avocado, ekte majones, dressing, tomater, paprika og andre grønnsaker som vokser over bakken. Spiser også Atkins barene du får kjøpt i butikken av og til, men pleier å ta de som en lusj på lørdager f.eks som "godis"


    // biffstrimler med løk og soppsaus + kålrabi frittes og salat

    Kva trene du og kor mykje av det?
    Svar: Jeg trener både styrke, kondisjon og utholdenhetstrening. Jeg deler opp treningen til de forskjellige musklene. F.eks slik: Mandag: ben + mage/rygg Tirsdag: kondisjon + mage/rygg Onsdag: overkropp/armer + mage/rygg Torsdag: ben + kondisjon Fredag: fri Lørdag: fri/armer Søndag: mage/rygg+kondisjon. Jeg som jeg skrev i et svar lenger oppe er det jo ikke alltid jeg får til å gå på trening. Men så lenge jeg er såpass streng med dietten er det ikke krise for vektnedgangen min om jeg står over treningen en gang i blant. Prøve jo så godt jeg kan, for det er kjipt å gå ned i vektene når du trener styrke isteden for opp. Var vekke fra trening i litt under 2 uker og merket at det gjorde en STOR forskjell, plutselig var alt sinnsykt mye tyngre å vanskeligere en sist. Jeg prøver å få inn trening minst 5 dager i uken og har klart det ganske greit fram til nå. Noen uker er bedre enn andre men jeg kan ikke være helt perfekt, det er ingen.

    Fikk også en mail idag fra ei som lurte litt på hvordan jeg har klart dette så legger ut det hun spurte om også.Hun har spurt om endel av det samme som dere andre så tar bare med noe av spørsmålene.

    Hvor ofte spiser du godis en gang i uka, eller fler? 
    Svar: Jeg spiser aldri godis. Har valgt, som sakt, å være veldig streng med meg selv, så frukt er ikke tillatt i min diett en gang, fordi det er for mye sukker/fruktsukker.

    Spiser du sunt til en hver tid?
    Svar: Ja det mener jeg at jeg gjør. Spiser hvertfall kun det jeg skal til en hver tid så ja. En natt etter byen glemte jeg meg helt ut og tok en bit i en rullekebab med brødet rundt og fikk sinnsykt dårlig samvittighet, tok en chips på narshspiel en gang også men har ikke gjort det igjen heller. Sånne småting ødelegger sikkert ikke, men jeg velger heller å være helt vekke fra ting som jeg burde holde meg vekke fra enn å ha litt hver helg, da blir det bare til litt nå og da og til slutt er jeg tilbake til der jeg begynte.

     

    Håper dette hjalp dere, og er det noe mer dere lurer på er det bare å spørre. 

    Vi blogges

    4

    Spørsmålsrunde ( diett, vekttap, trening f.eks )

    Hei søte dere! 

    Nå setter jeg opp en spørsmålsrunde,syns det var på tide ettersom jeg har begynt å få endel spørsmål om trening, kosthold og hva jeg har gjort/gjør for å gå ned i vekt. Jeg er bare glad for å kunne hjelpe dere med deres fremgang og andre ting dere lurer på. Dere kan spørre om alt, f.eks; innkjøp dere lurer på hvor er fra, hvilken sminke jeg bruker, hva jeg trener, hva jeg spiser osv.




    Fyr løs, ingen spørsmål er dumme :)

     

    Vi blogges

    Les mer i arkivet » Juli 2014 » Juni 2014 » Mai 2014
    Silje Victoria

    19 år, fra Stavanger. Blogger om mote, hverdag, frisørfag og mine oppleverser + tips ang. min livsstilsendring; vekttap, trening og kosthold. Kontakt på siljevictoria@me.com

    Follow on Bloglovin
    Instagram


    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    Lenker

    Bloggdesign

    Bloggdesign fra RRH Webdesign
    hits